خانه / آموزش بیسیک فور اندروید / عیب یابی (debuging) در بیسیک فور اندروید(b4a)
ضعیفبد نیستمتوسطخوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

عیب یابی (debuging) در بیسیک فور اندروید(b4a)

سلام، عیب یابی یک از مباحث مهم در هر زبان برنامه نویسی است. در زیر روشها و توصیه هایی برای عیب یابی کردن برنامه در بیسیک فور اندروید ارائه می دهیم.

۱-استفاده از دستور log

یک دستور ساده که کمک به سزایی در عیب یابی برنامه می کند.به کمک این دستور می توان یک عبارت یا یک متغیر را در پنجره log (پنجره سمت راست محیط برنامه نویسی )چاپ کرد. مثلا در قسمت های مختلف برنامه می توانید دستور log را به کار ببرید تا متوجه شوید که آیا برنامه تا آن قسمت به درستی اجرا می شود یا خیر. یا به عنوان مثال شرطی در برنامه خود به کار برده اید. می توانید مشخص کنید که در صورت اجرای شرط یک عبارت چاپ شود. log تاثیری در محیط اصلی برنامه ندارد. دستور log به خصوص برای پیدا کردن خطاهای منطقی برنامه موثر است.

۲- خطایابی هنگام کامپایل برنامه

اگر خطایی در کدنویسی برنامه وجود داشته باشد، برنامه به طور کامل  کامپایل نشده و خود محیط بیسیک فور اندروید آن خطا و خط مربوط به خطا را نمایش می دهد. اگر خطا مربوط به کدنویسی باشد، معمولا رفع آن آسان است.مثلا یک پارامتر کم نوشته شده است یا غلط املایی در کدنویسی وجود دارد یا متغیری initialize نشده است یا مواردی همچون end if، endsub فراموش شده است و…. اما گاهی خطاها مربوط به sdk برنامه یا کمبود یک کتابخانه است که رفع آن ها به این سادگی نیست. به عنوان مثال یکی از دردسرهای کار کردن با کتابخانه های متریال بیسیک فور اندروید همین مساله است.

۳- پنجره logs برنامه

پس از اجرای برنامه، چنانچه خطایی در اجرای برنامه رخ دهد، شرح آن در این پنجره نمایان می شود. اما به علت کامپایل کدهای بیسیک به جاوا، معمولا خیلی واضح و مشخص نیستند. ولی با دقت به برخی ها می توان علت عیب برنامه را فهمید. چند نمونه از متداول ترین ایرادها عبارتند از: رد شدن اندیس آرایه ها از بزرگترین مقدار آن که یکی کمتر از اندازه آن است(به خصوص در هنگام استفاده از حلقه for )، initislize نکردن مواردی همچون لیبلها، باتونها و یا متغیرهایی که نیاز به initialize کردن دارند، استفاده کردن یک متغیر قبل از تعریف نمودن آن،برخی توابع با نوع خاصی از متغیرها کار می کنند، به عنوان مثال برای توابع ریاضی نمی توان استرینگ فرستاد و استفاده از استرینگ موجب خطا می شود و…

۴- استفاده از حالت debuging در هنگام کامپایل

ابزار مناسب محیط برنامه نویسی برای عیب یابی خصوصا خطاهای منطقی برنامه بیسیک فور اندروید است. اگر هنگام کامپایل برنامه، آن را به جای حالت release ، در حالت debugingقرار دهید، می توانید خط به خط برنامه را اجرا کنید، مقادیر و اسامی متغیرهای تولیدی را ببینید و به این نحو به خطای برنامه تان پی ببرید.

البته گاهی ممکن است خطاهایی در محیط برنامه نویسی پیش بیاید که ارور مشخصی ندهد، اما برنامه به درستی کار نمی کند.مثلا به عنوان یک تجربه شخصی، پس از نوشتن یک برنامه متوجه شدم که برنامه نتیجه لازم را نمی دهد در عین حالی که منطق برنامه درست بود و هیچ ارور خاصی هم نمی داد. بعد از کلی کند و کاو متوجه شدم که نام یک باتون را از کلمات رزرو شده بیسیک فور اندروید استفاده کرده ام.توصیه می کنم که در نام گذاری متغیرها و توابع سعی کنید مطابق با کارکرد و وظیفه شان انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *