خانه / آموزش بیسیک فور اندروید / اشتباهات رایج وتوصیه های مفید در برنامه نویسی بیسیک فور اندروید (b4a)
ضعیفبد نیستمتوسطخوبعالی (No Ratings Yet)
Loading...

اشتباهات رایج وتوصیه های مفید در برنامه نویسی بیسیک فور اندروید (b4a)

سلام، در  این پست به بیان برخی از اشتباهات و اشکالات رایجی که توسط افراد برنامه نویس رخ می دهد و توصیه هایی برای رفع آن ها بیان می کنیم.

۱-به initialize کردن ویوهای مختلف دقت نمایید.

اگر یک ویو هم چون باتون یا لیبل از طریق محیط designer اضافه شده باشد، نیازی به initialize کردن ندارد. اما اگر از طریق محیط کدنویسی اضافه شود، حتما بایستی قبل از استفاده از آن ویو، initialize گردد.

۲-متغیرها و توابع را متناسب با نام و کارکردشان انتخاب نمایید.

این عمل علی الخصوص در برنامه های بزرگتر، کمک شایانی به خوانایی و درک برنامه می کند. مثلا نام دکمه ای که قرار است، اطلاعاتی را نمایش دهد، btn-showinfo بگذارید.

۳-سعی کنید برنامه را به صورت ساخت یافته بنویسید.

برای برنامه نویسی در بیسیک فور اندروید، برنامه را به تابع های کوچک تبدیل کرده و انجام هر قسمت از برنامه را به یک تابع بسپارید.در ابتدا انجام این کار کمی زمان برتر از حالت نوشتن کدها پشت سر هم است، ولی در خوانایی و عیب یابی بعدی برنامه ها فوق العاده موثر است.

۴- کامنت نویسی کنید.

برای هر بخش از برنامه و یا هر متغیر، با استفاده از کامنت مشخص کنید که چه عملی را انجام می دهد. کامنت نویسی در بیسیک فور اندروید با استفاده از علامت ‘ انجام می گیرد.

۵-از ماژول code استفاده کنید.

توابع پرکاربردتان را در یک ماژول code بنویسید. این کار موجب می شود که بتوانید از یک تابع ،چند مرتبه و برای متغیرهای گوناگون استفاده کنید.مثلا می توانید یک تابع برای مشخص کردن ویژگی های یک باتون همچون رنگ و پس زمینه و رنگ متن و سایز و… نوشته و هر موقع که احتیاج داشتید، این تابع را در یک خط فراخوانی کرده و ویژگی های مدنظرتان را به آن اعمال کنید.

۶-اندیس آرایه ها از صفر شروع می شود و آخرین خانه آرایه یکی کمتر از طول آن است.

این اشتباه یک اشتباه رایج علی الخصوص در بین افراد مبتدی است. دقت کنید که اولین اندیس آرایه صفر است و آخرین آن یکی کمتر از طول آن است. به عنوان مثال اگر یک آرایه به صورت a[3] تعریف کرده اید، عبارتa[3]=5 اشتباه بوده و موجب توقف برنامه می شود.

۷- عبارت سمت راست در عبارت سمت چپ ریخته می شود.

در عمده زبان های برنامه نویسی و همچنین بیسیک فور اندروید وقتی می نویسیم

به معنی این است که متغیر a را در label1 نشان بده . اما اگر بنویسیم

یعنی عبارت داخل label1 را در متغیر a بریز و این با عبارت قبلی نتیجه متفاوتی دارد.

۸-از تعریف کردن متغیرها و توابع با نام شبیه به هم خودداری کنید.

با توجه به  خاصیت autocomplete  بیسیک فور اندروید که با زدن حرف اول ، لیستی از متدها و متغیرها را نمایش می دهد، امکان وجود غلط املایی در برنامه به شدت کاهش پیدا می کند. اما ممکن است شما دو متغیر شبیه به هم تعریف کنید و آن ها را اشتباها جای هم دیگر استفاده کنید و در عین حالی که همه چیز سرجایش  به نظر می رسد، اما برنامه نتیجه لازم را نمی دهد. پیدا کردن این گونه عیب ها یکی از سحت ترین کارهاست، زیرا برنامه در عین حالی که هیچ اروری نمی دهد، اما نتیجه درستی هم ندارد. لذا از انجام این کار بپرهیزید.

۹-قبل از استفاده از یک متغیر، حتما از تعریف آن مطمئن شوید.

پیش می آید که یک متغیر را درون یک قسمت از برنامه خود تعریف کرده اید. سپس با استفاده از آن در قسمت های دیگر می بینید که برنامه ارور می دهد. دقت کنید که متغیر تعریف شده درون تابع فقط داخل همان قسمت معتبر است، متغیر تعریف شده به صورت خصوصی درون یک ماژول فقط درون همان ماژول معتبر بوده و فقط تعریف متغیر به صورت عمومی است که در همه ماژولها اعتبار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *